Uncategorized

13 sposobów jak radzić sobie z trudnymi emocjami…

Emocje są wszechobecne, w każdej dziedzinie naszego życia mamy do czynienia z emocjami. Jednak pomimo tak wielkiej obecności w naszym życiu emocji, wciąż wiemy o nich bardzo mało, a większość ludzi kompletnie sobie z nimi nie radzi.

Ale pokoleji, czym tak naprawdę są emocje?

Emocje to stany uczuć i myśli które utrzymują się przez chwilę w naszym ciele, są względnie silnymi, automatycznymi i krótkotrwałymi reakcjami organizmu, które mają na celu przygotowanie organizmu do danej reakcji.

Emocje to także określone procesy psychiczne związane z dana sobą, przedmiotem czy sytuacją.

Emocje są nietrwale, mają naturę przemijania, pojawiają się i znikają, czasami, gdy mamy do czynienia z silnym wydarzeniem, podszytym mocnymi emocjami, możemy doświadczać nawrotu danych emocji przez kilka dni, tygodni, miesięcy lub nawet lat.

Zatem można by powiedzieć, że emocje to nawyki uczuć, do których się przyzwyczailiśmy np. dana osoba przez wiele lat będąca w relacji z agresywnym człowiekiem, który wywoływał w niej stres, lęk, napięcie, będzie odruchowo reagowała na daną osobę w pewien wyuczony  sposób, do którego się przyzwyczaiła, nawet jeśli dana osoba się zmieniła. Dzieje się tak, ponieważ, pod emocjami zostały zakodowane przekonania związane z daną osobą. Przekonania, które utworzyły się na bazie naszych poprzednich doświadczeń i które wpływają, że my jako obserwator, świadomie bądź nie świadomie tworzymy przez cały czas nasze doświadczenie jakim jest życie.

Świadomie tworzymy  wtedy, kiedy wiemy, że to my poprzez nasze myśli (przekonania/wierzenia) stwarzamy nasze życie. Kiedy bierzemy pełną odpowiedzialność za swoje doświadczenia, sytuacje które kreujemy w naszym życiu, ludzi których przyciągamy do  życia, emocje które są w naszym życiu dominujące, możemy świadomie kreować.

Nieświadome tworzenie zachodzi wtedy, kiedy uważamy, że wszystko się nam przytrafia, że nie mamy na nic wpływu lub, że choć mamy wpływ na pewne wydarzenia to i tak nie uświadamiamy sobie, że każdą rzecz w naszym życiu, sami stworzyliśmy. Dopóki sobie tego nie uświadomimy pozostajemy w kole ofiary, czyli jesteśmy ofiara zewnętrznych okoliczności, na które nie mamy wpływu. Kiedy jednak, zaczynamy rozumieć, że to my stworzyliśmy to wszystko i jak wielki zatem mamy dar tworzenia, kiedy uświadomimy sobie, że cały czas stworzymy, zaczynamy naturalnie wychodzić z pola ofiary (gdzie nie mamy na nic wpływu i wszystko oraz wszyscy nas „krzywdzą”) a wchodzimy w pole świadomego twórcy, który wie, że każda rzecz w jego życiu jest jego efektem tworzenia (myślenia) zatem wszystko, co przestało mu służyć może zmienić poprzez swoje myśli (przekonania).

Jak zacząć zatem świadomie tworzyć swoje życie?

Najpierw trzeba uświadomić siebie, że to ja tworzę wszystko

Kolejno, trzeba uświadomić sobie co ja tworzę i co mi się podoba a co i przestało służyć.
Aby nauczyć się tego trzeba stać się wnikliwym obserwatorem tego co mnie otacza. Niestety, większość ludzi, ma z tym duży problem. Zabiegani i zalatani, uciekają od samych siebie i od tego, co ich spotyka, uciekają z ciała, aby nie czuć swoich emocji, chaosu, który często może ich przytłaczać.

Kiedy jesteś poza ciałem, w totalnym odłączeniu od siebie, swoich emocji i pragnień swojej duszy, trudno jest zaobserwować jakie emocje dominują w naszym ciele. A jest to niezbędne to tego, by zacząć zmieniać swoje życie. By przestać reagować a zacząć świadomie działać.

Czym jest reagowanie? Jest to bezmyślny, mechaniczny wręcz automatyczny sposób zachowania na daną sytuację, osobę lub przedmiot. Z pominięciem tego, co tak naprawdę ma miejsce lub co właściwie czuję. Reagowanie jest kompletnie pozbawione logiki i władzy nas samych nad sobą. Kiedy reagujemy stajemy się niewolnikami swoich emocji i nawykowych schematów reagowania. Zatem można powiedzieć, że naszą nadrzędną potrzebą powinna stać się praca nad świadomym działaniem.

Świadome działanie to działanie z pola świadomego obserwatora, który wie co się z nim dzieje, co czuje i sam wybiera  co zrobi na daną sytuację. Możliwe jest to jedynie wtedy, kiedy mamy odpowiednie narzędzia i świadomie ich używamy w każdej sytuacji życiowej. Kiedy działamy, zachowujemy pełną świadomość w stosunku do naszego ciała i naszych emocji. Mamy pełen wgląd w to jakie procesy zachodzą w naszym ciele. Jest to możliwe tylko wtedy kiedy jesteśmy w pełni połączeni z naszym ciałem i odczuwamy nasze emocje, które jak już pisałam w innym artykule, są naszymi posłańcami. Informują nas o tym, co aktualnie się dzieje w naszym ciele, życiu i „mówią” to jest ok, a to nie. Zatem demonizowanie jakichkolwiek emocji jest mało sensowne. Lepiej jest je zauważyć, uznać i odpowiednio wyrazić/ przetransformować.

Emocje często są także jak napisałam na początku tego felietonu, pewnego rodzaju nawykiem reagowania na daną zdarzenie, które ma swoje podłoże najczęściej w przeszłości, zatem przy odpowiednim treningu jesteśmy w stanie dojść do źródła tych emocji (zachowań). Najczęściej źródłem owym jest dzieciństwo i nasze relacje z rodzicami, oraz ich stosunek do nas jako dzieci. Kolejno relacje z otoczeniem, pierwsze przyjaźnie, nauczyciele i autorytety, jednak także mogą mieć na to wpływ doświadczenia naszych przodków oraz  nasze poprzednie wcielenia (niezależnie czy w nie wierzymy czy nie).

Zatem jak radzić sobie z emocjami?   W szczególności z tymi  negatywnymi?

Poniżej 13 sposobów radzenia sobie z emocjami które osobiście stosowałam w swoim życiu i które zawsze działają:

1.Ćwiczenia fizyczne i praca z ciałem, praca z ciałem poprzez trening zawsze pomagają uwolnić emocje z ciała niezależnie czy jest to fitness,  joga, czy bieganie,ćwiczenia pomagają szybko zresetować się i uwolnić umysł od danej sytuacji.Samo wyjście z trudnej sytuacji np. kłótnia i pójście na spacer, daje czas by ochłonąć i zdystansować się, zamiast przysłowiowego darcia kotów.

2. Oddech, świadomy oddech poznałam po raz pierwszyna jodze, a kolejno w tantrze i podczas terapii ciała. Jest wiele metod pracy z oddechem, warto poznać tą najlepsza dla siebie i codziennie praktykować oddech do momentu, kiedy staniemy się być oddechem. Oddech jest wspaniałym naturalnym narzędziem, które pokazuje nam, że coś się zmienia w naszym ciele. Kiedy bowiem zmieniają się nasze myśli,zmieniają się nasze emocje, a wraz z nimi zmienia się nasz oddech. Więc kiedy mamy uważność na oddech, możemy zmienić swoje myśli, uczucia i świadomość poprzez regulacje naszego oddechu. Zasada jest prosta: czym wolniejszy i głębszy oddech, tym większa uważność i większy spokój w umyśle i  ciele. Czym oddech jest szybszy, krótszy i bardziej płytki tym świadomość mniejsza i większa gonitwa myśli i stress w ciele.

3. Obserwacja –  Obserwacja to proces ciągłej nauki świadomości samej/samego siebie. Jest wiele metod, które pozwalają nam się zatrzymać i połączyć z samym/sama sobą. Zobaczyć co się dzieje w naszym ciele, umyśle i emocjach. Jak dla mnie, najfajniejsza i najprostsza jest i pewnie będzie  już zawsze MEDYTACJA.

4. Medytacja może być różna, gdyż tak naprawdę w naszym życiu wszystko, może stać się medytacją, to nie żadne chwilowe narzędzie na 5 min dziennie, a raczej sposób na życie – medytacja może być taniec, chodzenie, seks czy jedzenie…Medytacją może być malowanie obrazu czy człowieka (make up) medytacją może być także masaż, obserwowanie przyrody, nieba, drzew, zwierząt, obserwowanie ludzi na ulicy…Medytacją może być także gotowanie, zmywanie naczyń czy wyrzucanie śmieci.

5.EFT – kolejnym sposobem który poznałam w swoim życiu była technika EFT, która swego czasu pomogła mi radzić sobie z emocjami. EFT to prosta i bezbolesna technika opukania punktów energetycznych (merydianowych) na ciele, dzięki czemu uwalniamy nagromadzone emocje w ciele i umyśle. Prosta i skuteczna. Choć czasami długotrwała.

6. Terapia – terapia z psychologiem, terapeutą, coach’em czy mentorem, zawsze pomaga! Moimi zdaniem chodzi przede wszystkim o możliwość wypowiedzenia się i rozładowania swoich emocji w sposób zdrowy. Bo przecież o to chodzi w życiu. Spotkanie z profesjonalistą nie dość, że pomaga uwolnić emocje, nazwać je, to jeszcze uczy wyrażania ich w zdrowy i konstruktywny sposób. Terapia mogą być indywidualne lub grupowe, tematyczne ukierunkowane np. na radzenie sobie ze stresem, czy agresją. Może być krótkoterminowa lub długoterminowa. Jest dobrym początkiem do głębszej pracy nad sobą i fantastycznym pomostem, pomiędzy codziennością a rozwojem duchowym. W żadnym wypadku nie powinna być pomijana, w szczególności, gdy w życiu doświadczyliśmy trudnych sytuacji.

7. Rozmowa – zwykła rozmowa z przyjaciółką może pomóc, jednak trzeba pamiętać, że przyjaciółka to nie profesjonalista i może nie znać odpowiedniego sposobu poradzenia sobie z danym problemem, może nie zauważyć prawdziwej przyczyny problemu, może źle doradzić, lub może poczuć się przytłoczona twoimi problemami. Osobiście uważam, że ten rodzaj wsparcia proponowałabym raczej okazjonalnie. Przyjaźń choć jest przyjaźnią powinna być przede wszystkim przyjemnością dla obu stron. A terapię pozostawmy profesjonalistą.

8. Theta Healing® – jednak z najskuteczniejszych i najszybszych technik pracy z emocjami. Po wielu latach poszukiwań i testowania różnych metod sama zostałam przy niej. Zawiera w sobie uwalnianie z emocji, jak i natychmiastowe wpajanie zagubionych uczuć. Ma w sobie medytacje, pracę z przekonaniami, które to są podwaliną naszych emocji, możliwe jest w niej natychmiastowe uzdrowienie, dzięki czemu można w 30 min uzdrowić swoje życie. Ma także uzdrawianie energią, dzięki czemu możemy cofnąć się do okresu płodowego i uzdrowić np. swój moment poczęcia. Mamy w niej pracę z rodem i przeszłymi wcieleniami, jeśli zachodzi taka potrzeba. Mamy pracę ze Źródłem, czyli rozwiązanie problemu z perspektywy boskiej świadomości zamiast ograniczonego umysłu  człowieka.

9. Olejki eteryczne mogą pomóc nam wyciszyć emocje lub za stymulować zmysły -) warto otaczać się naturalnymi zamiast syntetycznymi. lawendowy wyciszy i uspokoi, pomarańcza doda energii i uśmiechu.

10. Kolory i koloroterapia –  kolory od zawsze towarzyszą człowiekowi, kolorów można używać poprzez naświetlanie, otaczanie się potrzebnym kolorem np. ściany lub chodzenie w kolorowych ubraniach.

11. Dietoterapia – jedzenie i jego właściwości lecznicze były znane człowiekowi od zarania dziejów, jednak mało kto wie, że jedzenie może wpływać na nasze emocje i fizyczne doświadczenia, Pewnie pokarmy mogą wywoływać w nas emocje tj:

złości – jeśli mamy osłabioną wątrobę
lęk – gdy mamy słabe nerki
żal – gdy mam słabe płuca
radość – gdy mamy silne serce
By poznać właściwość lecznicze pokarmów oraz ich wpływ na nasze emocje, warto się zapoznać więcej z Tradycyjną Medycyną Chińską oraz Ajurweda…

12. Litoterapia – kamienie towarzyszyły człowiekowi od wieków, kamienie mają moc, a ich poszczególne odmiany mają wpływ na nasze emocje, litoterapia jest ogromną skarbnicą wiedzy i jeżeli chciałbyś dowiedzieć się więcej na temat właściwości leczniczych kamieni będziesz potrzebowała/ał dać mi o tym znać pisząc do mnie lub zostawiając komentarz pod artykułem.

13. Minerały i witaminy mają także wpływ na nasze emocje, kiedy brakuje nam minerałów tj. magnez, czy witaminę D3 możemy być bardziej podatni na stress i zdenerwowanie, Ogólnie nasz organizm to sprzężona maszyna, a na jego sprawne działanie mają wpływ wszystkie minerały i witaminy. Warto zawsze sprawdzić ich poziom w naszym ciele.

A teraz napisze o najpopularniejszych negatywnych sposobach radzenia sobie z emocjami, które dominują w naszej kulturze i o ich szybkich zamiennikach.

1. Krzyk – krzyk może być przejawem wielu uczuć, może wyrażać nasz strach lub przerażenie lub pozytywny przejaw radości, jednak warto sobie uświadomić, że poza naprawdę sporadycznymi sytuacjami (sytuacja zagrożenia życia),  nie ma co podnosić głosu i krzyczeć na drugiego człowieka. Jeżeli odczuwasz potrzebę krzyku możesz zapisać się na zajęcia grupowe  na których ludzie krzyczą, warsztaty lub zajęcie indywidualne z emisji głosu lub śpiewu, lub w ostateczności iść do lasu i pokrzyczeć w samotności.

2.Kłótnie – sprzeczki, awantury przejawy odwiecznego warcholstwa, warto zakończyć ten schemat rodzinny i nauczyć się wyrażania swoich granic w inny sposób. Terapia porozumienia bez przemocy powinna w zupełności wystarczyć. Można zapisać się na warsztaty grupowe lub na poczatek kupić książkę i nauczyć się rozmowy bez agresji.

3.Słowna agresja – przeklinanie, wyzywanie, ocenianie, krytykowanie, ośmieszanie, wyszydzanie – tak powszechne w naszym życiu i czasami tak pięknie zakamuflowane, że aż trudno dostrzegalne, jedynie co daje się poczuć to pewnego rodzaju nie smak po takiej przecince, lub stres w żołądku.Tutaj także najlepsza będzie terapia oraz praca Theta Healing® które pomogą ci zrozumieć powód twoich problemów. I w przypadku Theta Healing® wręcz natychmiastowo  pozbyć się go.

4.Bicie – jawne używanie siły jest jednym z najczęstszych przejawów wyrażania swojego niezadowolenia, które poniża człowieka i sprawia, że człowiek staje się cieniem  człowieka. Zamiast bicia proponuje zajęcia sztuki walki na zajęciach grupowych oraz profesjonalną terapię.

5.Alkohol – wiele osób ten sposób wybiera, gdyż alkohol na chwilę uwalniam stress, pozwala zapomnieć o problemach i niewygodnych emocjach, dodaje także animuszu przez co czujemy się „bogiem”, niestety, kiedy jego wpływ znika, znika też iluzja mocy. Dobrze jest zatem nauczyć się rozwiązywać swoje problemy i radzić sobie z emocjami bez alkoholu. Przydatna będzie tutaj terapia indywidualna  ukierunkowana na pracę z nałogiem, spotkania AA, Al – Anon, DDA jeśłi jesteś dzieckiem lub członkiem rodziny gdzie problem alkoholu wystepbowaał. Pomoże także EFT i Theta Healing®.

6.Narkotyki -po narkotyki częściej sięgają młodzi ludzie, u których budzą się zmysły parapsychiczne tj. jasnoczuice, jasnowidzenie, jasnowidzenie, empatia, z barku odpowiedniej edukacji ludzie ci nie wiedzą jak sobie radzić z tymi odczuciami, bo jak wytłumaczyć, że wiem co myślisz, zanim ty mi to powiesz. Trzeba sobie uświadomić, że to co czuje to dar i nauczyć się nim posługiwać jak piórem, którym mogę napisać piękny wiersz.

7.Wandalizm – kolejny powszechny przejaw radzenia sobie z emocjami i wyrażania swojej złości.  Warto jednak spróbować zajęć  boksu, albo art terapii  w zależności czy bardziej potrzebujemy się wyżyć fizycznie czy plastycznie -)

8.Krytyka – krytykowanie innych jest bolesne i podcina skrzydła, warto nauczyć się wspierać innych dobrym słowem, gestem i czynem. Tutaj przyda wiedza z  mocy słów i pozytywnych wyrażeń afirmacyjnych. O wiele mocniej mobilizują do działania niż krytykowanie drugiej osoby. Na początek polecam książki Luise Hey, Theta Healing Podstawy, oraz kursy Theta Healing®

9. Władza – wykorzystywanie swojej pozycji, najczęściej stosowane w:
Relacjach damsko – męskich – gdzie partner z racji np. lepszych zarobków, uważa, że ma więcej do powiedzenia w związku,
W relacjach rodzic – dziecko, gdzie rodzic rządzi dzieckiem zamiast się nim opiekować,
Polityka – gdzie władza narzuca ludowi to co władza chce mieć,
Praca – gdy zwierzchnik, zamiast być liderem/mentorem staje się szefem,
Tutaj w każdym przypadku dobra będzie odpowiednia terapia i praca nad sobą, szkolenia, kursy, książki o relacjach i komunikacji np. Porozumienie bez przemocy.

I to chyba by było na tyle…Jak sam widzisz, na każdy brak umiejętności jest odpowiednie narzędzie i technika, które pozwolą nam nauczyć się zdrowych zachowań. Temat emocji choć jest rozległy, warto nauczyć się radzić z nimi w zdrowy konstruktywny sposób. Poniżej zostawiam ci jeszcze najważniejsze grupy emocji, możesz je skopiować i nauczyć się rozpoznawać u siebie i innych. Co ciekawe, większość ludzi zna tylko dwie lub trzy emocje tj. złość, radość, lęk, jednak jak sam/sama zobaczysz emocji jest dużo więcej.

GRUPY EMOCJI:

Złość: furia, wściekłość, uraza, gniew, irytacja, oburzenie, niechęć, obraźliwość, wrogość i będąca jej szczytem, patologiczna nienawiść i szał.

Smutek: żal, przykrość, melancholia, użalanie się nad sobą, zniechęcenie, przygnębienie oraz w postaci patologicznej – głęboka depresja.

Strach: niepokój, obawa, nerwowość, zatroskanie, konsternacja, zaniepokojenie, onieśmielenie, strachliwość, popłoch, przerażnie; w postaci psychopatologicznej – fobie i ataki lękowe.

Zadowolenie: szczęście, przyjemność, ulga, błogość, rozkosz, radość, uciecha, rozrywka, duma, przyjemność zmysłowa, miły dreszczyk, uniesienie, zaspokojenie, satysfakcja, euforia, zaspokojenie kaprysu, ekstaza – na samym końcu skali – mania.

Miłość: akceptacja, życzliwość, ufność, uprzejmość, poczucie bliskości, oddanie, uwielbienie, zaślepienie.

Zdziwienie: zaskoczenie, oszołomienie, osłupienie, zdumienie.

Wstręt: pogarda, lekcewarzenie, nieprzychylność, obrzydzenie, odraza, niesmak, awersja.

Wstyd: poczucie winy, zażenowanie, zakłopotanie, wyrzuty sumienia, upokorzenie, żal z powodu tego, co się zrobiło, hańba.

Jeżeli masz ochotę umówić się na darmową konsultację i dowiedzieć się jak mogę ci pomóc, zadzwoń

+48 881 33 88 99 

Sesje odbywają się na odległość lub osobiście w gabinecie w Warszawie.

Pozdrawiam

LizaPhoto by Artem Maltsev on Unsplash